سلامت بدن

نگاهی بر وظیفه کلاژن در بدن انسان و اهمیت این پروتئین برای بدن شما

در این مقاله به دنبال این موضوع هستیم که وظیفه کلاژن در بدن انسان چیست و همچنین اهمیت این پروتئین برای برن چیست؟ مکمل‌ های کلاژن و یا قرص‌ های کلاژن آن دسته از مکمل‌ ها هستند که در بافت ‌های هم بند بدن انسان مشاهده می‌ شود و در حقیقت یک نوع پروتئین هستند که وظیفه استحکام و خاصیت آن چه که به آن ارتجاع گفته می‌ شود را بر عهده دارند. اگرچه در مقالات قبلی ذکر شد که با بالا رفتن سن بدن انسان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌ کند و این کاهش منجر به کاهش کیفیت پوست شما و رخ دادن بروز چین و چروک و در مواقع شدید تر حتی منجر به افتادگی پوست می شود.

به بیان ساده‌ تر با پروتئینی مواجه هستیم که اندام ‌هایی همانند ناخن، پوست و مو کلیه بافت ‌های هم بند همانند غضروف مفاصل رگ ‌های خونی و بخش عمده ‌ای از سیستم گوارشی را جوان نگه داشته و به سلامتی این اندام ها کمک شایانی می‌کند.

وظیفه کلاژن در بدن انسان

چه نکاتی را برای سالم نگاه داشتن پوست خود باید رعایت کنیم؟

بسیاری از مردم اهمیت ویژه ‌ای برای سالم نگه داشتن پوست خود قائل هستند. در دامه این مقاله می‌خواهیم مواردی را که به شما کمک می‌ کند تا پوست شفاف‌ تر و سالم‌ تری را داشته باشید به شما معرفی کنیم.

اولین نکته ‌ای که باید به آن توجه کافی داشته باشیم به اندازه خوابیدن است.  در حقیقت بر حسب نتایج معتبر پزشکی خواب یکی از مهم‌ ترین گزینه ‌هایی است که در ارتباط تنگا تنگ با سبک زندگی انسان‌ ها است.  اگر اهمیت زیادی برای پوست خود قائل هستید باید توجه داشته باشید که خواب شبانه کافی یعنی چیزی در حدود ۷ تا ۸ ساعت یکی از اصلی‌ ترین مواردی است که باید در سبک زندگی خود بگنجانید حتی اگر بسیار دشوار باشد.

نکته دیگری که برای سالم نگه داشتن پوست خود می‌ بایست رعایت کنید مراقبت‌ های دقیق پوستی است.  عموم خانم‌ ها  عادت به انجام آرایش‌ های بسیار زیاد بر روی پوست صورت خود دارند و در طول شبانه روز عموماً صورت آنها پوشیده از انواع و اقسام کرم ‌های آرایشی مختلف است.  باید توجه داشته باشید که پیر شدن پوست،  افزایش ظهور و پیدایش آکنه،  و التهابات پوستی مختلف با افزایش زمانی که انواع و اقسام کرم‌ ها بر روی پوست صورت شما قرار می‌گیرند رابطه مستقیم داشته و سبب بروز عوارض مختلف در طولانی مدت خواهد شد.  بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که این نکته در مورد شما صادق است اکیداً توصیه می‌ کنیم که به عوارض آنچه گفته شد توجه داشته باشید.

اگر عادت شما استفاده طولانی و دراز مدت از محصولات آرایشی در ارتباط با پوست صورت و یا بدن می ‌باشد باید طبق اصول علمی و استفاده از توصیه ها و تجارب پزشکان مجرب یک روتین  پوستی مناسب و سالم برای خود ایجاد کنید.

در حالت کلی راه کارهای متفاوتی همانند استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب، سرم‌ های پوستی مناسب، سرم‌ های ویتامین سی، کرم ‌های مرتبط با مصارف شبانه و روزانه و حتی کرم‌ های آب رسان و استفاده از تونرها وجود دارند که می‌توانند در یک روتین پوستی مناسب مطابق با سبک زندگی شما قرار بگیرند.

 نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب مناسب و توجه به تطبیق آن با نوع پوستی صورت و بدن شما می باشد که حتما قبل از قرار گیری شما در مقابل نور آفتاب می‌ بایست استفاده شده و در زمان مناسب خود هم استفاده از این نوع کرم ها تجدید شود. اشعه‌ های مضر نور خورشید به شدت به پوست شما آسیب خواهند زد و این امر به خصوص در هنگام خروج از منزل و یا فعالیت ‌های دراز مدت مقابل نور آفتاب حائز اهمیت خواهد بود.

نکته دیگری که برای داشتن یک پوست شاداب و سالم باید مورد توجه شما قرار بگیرد میزان استرسی است که در طول شبانه روز با آن مواجه هستید. استرس در بازه‌ های زمانی پرتکرار سبب می ‌شود که کلاژن سازی در بدن شما به شدت افت پیدا کرده و سطح کورتیزول هم در بدن افزایش پیدا کند و اکیداً توصیه می ‌شود از رفتارهای پر استرس دوری کرده و تا جایی که امکان دارد از سطح استرس خود در طول شبانه روز بکاهید.

مورد آخری که در این قسمت از مقاله باید به آن اشاره کنیم این است که مصرف سیگار قلیان و حتی مشروبات الکلی به شدت به پوست شما آسیب وارد کرده و مصرف دراز مدت این موارد علاوه بر گرفتن سلامتی از سیستم بدنی شما می ‌تواند باعث افزایش چین و چروک ‌های پوستی و کاهش سطح میزان کلاژن در بدن شده و منجر به تیرگی پوست شما نیز شود.  توصیه می‌کنیم اگر به دنبال حفظ سلامتی و شادابی پوست خود هستید توجه به این نکات را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *