سلامت بدن

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم

ریزش موچه نشانه‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم از بروز ریزش مو جلوگیری کنیم و بتوانیم موهای پرپشت‌تر و قوی‌تری داشته باشیم؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد به دلایل اصلی ریزش مو بپردازیم و نکات مختلفی را در این موضوع با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نهایتاً در انتهای این مقاله به بررسی چندین مکمل و قرص به منظور تقویت ریشه مو خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید تا این نکات را بررسی کنیم.

همانطور که می‌دانید دلایل اصلی ریزش مو را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم بندی کرد که از جمله آن می‌توان به نداشتن رژیم غذایی مناسب و مسائل ارثی و همچنین استرس و میزان آن در طول زندگی روزمره اشاره کرد و همچنین دلایل دیگری همانند شیمی‌درمانی و یا مشکلات کم خونی ممکن است بر میزان ریزش مو تاثیرگذار باشد که سعی خواهیم کرد هر یک از این موارد را به اختصار بررسی کرده و به توضیح آن بپردازیم.

ریزش مو

به چه بیماری بیماری ریزش مو گفته می‌شود؟

   یکی از مسائلی که سبب می‌شود احساس ناخوشایندی به شما دست بدهد این است که در طی شبانه روز میزان موهایی که  از سر شما کم می‌شود بیش از آن چیزی باشد که طبیعی به نظر می‌آید در این صورت در به مرور زمان شما شاهد کاهش نسبی موهای خود خواهید بود که همین امر منجر به تشدید مسئله استرس خواهد شد که خود عوارض دیگری را به دنبال خواهد داشت. اگر بخواهیم تقریبا به صورت حدودی صحبت کنیم پوست سر شما در حدود ۱۲۰ هزار تار مو دارد که هر  تار مو تقریباً دارای رشدی در حدود ۱۰ میلی‌متر در ماه می‌باشد. 

هر تار مو تقریباً بین ۲ تا ۵ سال عمر می‌کند که البته این میزان در منابع مختلف به صورت‌ های مختلف و با کاهش و یا افزایش‌های نسبی ارائه شده است.   بسیاری از افراد تصور می‌کنند زمانی که چند تار مو بر روی شانه و یا برس خود مشاهده می‌کنند و یا چندین تار مو بر روی لباس‌ های خود مشاهده می‌کنند دیگر دچار بیماری ریزش مو شده‌اند در حالی که این صحیح نیست.  به عبارت ساده‌ تر اگر احساس کردید که ریزش این موها از حد طبیعی تجاوز کرده و یا پرپشتی موهای شما به حد نامطلوبی کاهش پیدا کرده است آنگاه باید نگران این موضوع باشید. در صورتی که با مسئله ریزش مو مواجه شدید حتماً می‌بایست مسئله را از یک پزشک متخصص و یا یک پزشک متخصص پوست و مو گزارش کرده و با وی مشورت کنید. باید به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است بیماری ریزش مو در طی ماه یا ماه‌هایی  کم و یا زیاد شود و خود به خود درمان شود برای مثال ممکن است در ماه‌هایی به دلیل استفاده از یک رژیم غذایی نامناسب با ریزش موی بیشتری مواجه شوید و یا خانم‌ها در حین دوران بارداری و یا شیردهی با ریزش موی بیشتری مواجه شوند بنابراین باید به این نکته نیز دقت داشت که ممکن است بیماری ریزش مو خود به خود به دلیل مسائلی در طی ماه‌های مختلف رخ دهد و خود به خود نیز حل شود. بنابراین باید دقت داشت که تشخیص دلیل اصلی و یا دلایل اولیه ریزش مو باید به درستی پیدا شده و درمان طبق آن صورت بگیرد و از تجویز‌های خودسرانه به شدت پرهیز شود.

چرا در دوران بارداری و یا شیردهی با بیماری ریزش مو مواجه می‌ شویم؟

نکته‌ای که باید به آن دقت کرد و توجه داشت این است که همانطور که در بخش قبل گفته شد  برخی ریزش موها همانطور که در اینجا نیز به آن می‌خواهیم بپردازیم همانند دوران بارداری و شیردهی دائمی نبوده و در طی مرور زمان خود به خود درمان شود. بروز این بیماری در طی این دوران به این دلیل است که شما ماً با به هم خوردگی سطح هورمون‌های بدن خود و یا کمبود ویتامین‌ ها در طی این دوران مواجه هستید و این امر بروز در علائم ریزش مو خواهد داشت.  از طرف دیگر میزان استرس و مصرف جنین و کودک از بدن مادر خود باعث بروز مسائل دیگری بر تشدید بیماری ریزش مو در این دوران خواهد داشت.  لذا نگرانی مادران در این دوران به مرور زمان حل شده و بیماری ریزش مو خود به خود با مصرف مناسب یک رژیم غذایی دقیق روزانه و یا استفاده از مکمل‌های تقویتی در طی زمان حل خواهد شد. 

ریزش موی سکه‌ای  چیست چه هشداری را برای شما صادر می‌کند؟

ریزش مویی که اصطلاحا  به نام سکه‌ای و یا ریزش موی آلوپسی اشاره می‌شود  در زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن  آن چیزی که به آن فولیکول مو گفته می‌شود حمله کرده و آن را تخریب می‌کند.  در حقیقت ریزش موی سکه‌ای یک نوع بیماری است که در اثر عوامل دیگری همانند استرس ممکن است به وجود بیاید.   در زمانی که شما با ریزش موی آلوپسی مواجه هستید می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص و پیگیری درمان مسئله خود را حل کرده و  این نوع ریزش مو  را  درمان کنید. 

مسئله دیگری که در ریزش مو باید به آن توجه کنید مسائلی است که ممکن است  سبب آسیب رساندن به موهای شما شود و یک دسته از این مسائل را می‌توان به  سشوار کشیدن مکرر و یا استفاده از رنگ‌های نا مناسب مرتبط دانست. برخی نتایج پزشکی اعلام می‌کند که در صورتی که روزانه در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار موی خود را از دست بدهید نسبتا طبیعی بوده و شما دچار بیماری ریزش سر نیستید. 

  کم خونی ناشی از فقر آهن چه تاثیری در ریزش موی شما دارد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

 مشکل دیگری که سبب می‌شود شما با ریزش موی غیر طبیعی مواجه شوید مسئله کم خونی بر اثر کمبود منابع آهن در بدن شماست که سبب می‌ شود مواد مغذی لازم برای رشد موها از بین رفته و به مرور   گلبول‌های قرمز مناسب که وظیفه اکسیژن رسانی به  فولیکول‌ های مو را به عهده دارند به درستی نتوانند وظیفه خود را انجام دهند و این مورد سبب شود که موهای شما دچار ریزش غیر طبیعی شود.  راه حلی که برای مشکل تامین منابع آهن در بدن شما   می توان ارائه کرد استفاده از مکمل‌ها و یا قرص‌هایی که  میزان کافی از آهن را به بدن شما می‌رساند می‌باشد. اگرچه همچنان توصیه اکثر متخصصین پوست و مو استفاده از یک رژیم غذایی مناسب   که می‌تواند منابع و  ریز مغذی‌های لازم را برای بدن شما تامین کند می‌باشد. 

استفاده از چه مکمل‌هایی می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو موثر باشد؟

در این قسمت از مقاله اشاره می‌کنیم که قبل از مصرف مکمل و یا هرگونه قرص حتماً باید با پزشک متخصص  مشورت کنید و اگر از دارو و یا مکمل دیگری استفاده می‌کنید با وی در میان بگذارید.

مکملی که برای جلوگیری از ریزش مو برای شما معرفی خواهیم کرد قرص پرفکتیل با برند ویتابیوتیکس است.  این قرص برای کمک به مراقبت بهتر و تقویت پوست و مو و ناخن شما ارائه شده است.  قرص مولتی ویتامین  پرفکتیل بیوتیکس با داشتن بیوتین و زینک و سیلنیوم کمک خواهد کرد که یک مکمل خوب برای مراقبت از پوست و موی خود در کنار خود داشته باشید. هر بسته‌بندی از قرص پرفکتیل ویتامین به صورت ۳۰ عددی بوده که مناسب مصرف یک ماهه شما می‌ باشد.   بر طبق دستورالعمل مندرج در راهنمای این مکمل که قابل استفاده هم برای بانوان و هم برای آقایان می‌باشد روزانه یک عدد ازقرص پرفکتیل ویتامینوتیکس را می‌بایست همراه با غذا به منظور تقویت مو و ناخن خود مصرف کنید. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وجود ویتامین دی  به میزان ۵ میکروگرم و ویتامین سی  به میزان 60 میلی‌گرم و ویتامین e و ویتامین ب ۱  نیز به میزان ۸ میلی گرم در این محصول است.   نکته آخری که در ارتباط با  مصرف این محصول می‌خواهیم به آن اشاره کنیم عدم مصرف این محصول توسط کودکان رعایت شده و همچنین اگر  در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می‌برید حتماً قبل از مصرف‌های این مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *