سلامت بدن

بررسی بیماری مفاصل در سالمندان و روش‌های کاهش عارضه‌های ناشی از بیماری‌های مفاصل

بررسی بیماری مفاصل در سالمندان و روش‌های کاهش عارضه‌های ناشی از بیماری‌های مفاصل

  در این مقاله می‌خواهیم به بررسی بیماری‌های مفاصل در سالمندان بپردازیم و روش‌های مراقبت و نگهداری و نکات مرتبطی از این بیماری را برای آشنایی بیشتر با شما به اشتراک بگذاریم بنابراین اگر به این مطلب علاقمند هستید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

می‌دانیم که درد و یا حساسیت و حتی شنیدن صدای کرکینگ یا ترکیدن  در میان مفاصل و استخوان‌ها ممکن است نشانه ای از بیماری مفاصل در شما باشد. همانطور که در مقالات مرتبط با بیماری‌های آرتروز گفته شد پیری و افزایش سن خطر  بروز  آرتروز و دردهای مفاصل را  افزایش می‌دهد.  در حقیقت افزایش وزن   سبب می‌شود که بار بیشتری به پاهای شما و  و همچنین در مجموع به مفاصل شما  منتقل شده و در نهایت شما با التهابات در اطراف مفاصل مواجه شوید. 

معمولاً پزشکان برای تشخیص و معاینه شما ابتدا معاینه فیزیکی را توصیه می‌کنند. در مرحله بعد استفاده از تصویربرداری مغناطیسی و یا ام آر آی و همچنین تصویربرداری به کمک اشعه ایکس و یا تست‌های خون می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکلات و التهابات مفاصل را به خوبی شناسایی کند و سپس اقدام به تجویز‌های دارویی به منظور برطرف کردن مشکلات و عارضه‌های ناشی از این بیماری  بنماید. 

اگر با افزایش سن مواجه شده باشید و یا در اقوام و خویشان خود افرادی که دارای سن بالاتری هستند با آرتروز مواجه شده باشند معمولاً خشکی و کاهش  میزان بازه حرکتی مفاصل در این گونه افراد بسیار  آزاردهنده به نظر می‌رسد. باید بگوییم که آرتروز یک نوع بیماری است که به مرور پیشروی خود را به نمایش می‌گذارد این به این معنی است که علائم آرتروز به مرور ظاهر می‌شود و زمانی که علائم آن بروز پیدا کرد  وضعیت فرد به شدت رو به وخامت خواهد گذاشت. معمولا آرتروز در اطراف  مفصلی که به وجود می‌آید در اوایل خود احساس درد کمی  ایجاد خواهد کرد. کم کم بر اساس از بین رفتن غضروف‌ها بر اثر کهولت سن و یا بر اثر عوارضی که از آرتروز ایجاد شده است استخوان‌ها بر روی یکدیگر  عملی همانند رخداد ساییدگی خواهند داشت. در موارد وخیم‌تر شما  صدای  ساییدگی استخوان‌ها را نیز به وضوح  خواهید شنید. نکته دیگری که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد این است که زمانی که کهولت سن پیدا کرده‌اید و وزن شما نیز به تبع آن افزایش پیدا کرده است دردهای مزمن دیگری به همراه آرتروز به سراغ شما خواهد آمد. 

بیماری مفاصل در سالمندان

چه روش‌های درمانی برای کاهش درد مفاصل در سالمندان وجود دارد؟

 در ادامه این مقاله مواردی را برای کاهش میزان درد و یا عوارض ناشی از آرتروز در سالمندان بررسی خواهیم کرد.

  اولین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد تا از عوارض آرتروز در امان بمانیم  فعالیت ورزشی مناسب و روزانه است.  فعالیت ورزشی سبب می‌شود که وزن شما متعادل شده و همچنین مفاصل شما انعطاف پذیری مناسب‌تری پیدا کنند.   توجه کنید که فعالیت‌های سنگین برای افرادی که دارای سن‌های بالاتری هستند نه تنها مناسب نیست بلکه ممکن است عوارض بیشتری برای شما ایجاد کند.  به بیان بهتر می‌توان گفت که یک پیاده‌روی آرام حتی به شدت در هنگام ورود آرتروز به شدت تاثیر گذارتر خواهد بود.

 نه تنها ورزش کمک خواهد کرد که کاهش درد در سالمندان اتفاق بیفتد بلکه استفاده از فیزیوتراپی نیز به همین اندازه موثر است.  در حقیقت  صحبت و مشورت با فیزیوتراپیست‌ها   به شدت می‌تواند به کمک کننده باشد و حتی سبب کاهش درد در سالمندان نیز بشود. اگر بخواهیم میان انجام فعالیت فیزیوتراپی و فعالیت‌های ورزشی یکی را انتخاب کنیم باید گفت بسته به شرایط جسمانی و استفاده از نظر متخصص هر دوی این فعالیت‌ها می‌تواند به اندازه کافی موثر باشد و شما را از عوارض ناخواسته و یا تشدید علائم آرتروز نجات دهد.

دارودرمانی یکی از روش‌های دیگری است که برای بهبود التهابات مفاصل و آرتروز استفاده می‌شود.   در حقیقت پزشکان با استفاده از داروهایی که التهابات را کم می‌کنند همانند ناپروکسن سعی می‌کنند که احساس درد در سالمندان را به خوبی کاهش دهند. 

یکی از روش‌های مناسبی که در حقیقت سالم‌ترین روش نیز برای کاستن از عارضه‌های آرتروز و حتی به تاخیر انداختن عوارض این بیماری می‌باشد استفاده از یک رژیم غذایی سالم روزانه می‌باشد که سرشار از میوه و سبزیجات و یا حتی فیبرها باشد.  استفاده از یک پزشک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در ارائه یک برنامه سالم به منظور رعایت اعتدال در وزن شما در زمانی که سن شما رو به پیری می‌رود کمک کننده باشد. 

یکی دیگر از روش‌هایی که برای کاهش درد مفاصل در سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از روش‌های گرما درمانی و یا سرما درمانی است.   استفاده از دوش آب گرم و یا حمام می‌تواند به تسهیل و یا کاهش درد ناشی از آرتروز کمک شایانی بنماید. دقت کنید که استفاده از کمپرس آبگرم و یا  سرد نیز می‌تواند در بازه‌های ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بر روی مفاصل مفید فایده واقع شود دقت کنید که پس از این بازه مفاصل شما باید استراحت کنند. 

چه نوع عمل‌های جراحی برای بهبود و کاهش درد مفاصل در سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

 در حقیقت  اگر  درمان التهابات مفاصل و حتی درد زانو در سالمندان با روش‌های مختلف من جمله روش‌هایی که در قسمت قبل ذکر گردید  به خوبی انجام نشود  و تاثیر مثبت نداشته باشد معمولا پزشکان انجام عمل جراحی را توصیه می‌کنند.

جراحی به این منظور معمولاً با تعویض کامل زانو و یا  بخشی از زانو و یا استئوتومی انجام می‌شود. در حقیقت در روش تعویض کامل زانو استفاده از یک مفصل مصنوعی جایگزین غضروف و یا استخوان آسیب دیده خواهد شد.  در روش تعویض بخشی از زانو قسمت آسیب دیده از طریق برش‌های مختصر و جزئی با قطعات فلزی و یا پلاستیکی جایگزین شده و از این طریق عمل جراحی انجام می‌پذیرد.  

چه نکات و دستورالعمل‌هایی را رعایت کنیم تا از درد مفاصل و یا بروز عارضه‌های آرتروز  جلوگیری کنیم؟

  در بخش پایانی این مقاله می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم که رعایت آنها می‌تواند به وضعیت آرتروز شما کمک بکند تا التهابات و دردهای ناشی از آن را بکاهد.  استفاده از این روش‌ها کم هزینه و بسیار ساده بوده و تاثیرات  مثبت فراوانی در وضعیت مفاصل شما خواهد گذاشت.

  اولین نکته‌ای که می‌توان با آن اشاره کرد استفاده از کفش‌های مناسب است.

دومین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به بیماری ژنتیکی و یا بیماری مادرزادی ویژه‌ای مبتلا هستید حتماً  با استفاده از نظر پزشک سلامت مفاصل خود را به صورت دوره‌ای چک کرده و توجه بیشتری به سلامت آنها داشته باشید. 

  سومین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت  نشستن در حالت ایده آل و مناسب می‌باشد برای آشنایی با روش‌های صحیح نشستن می‌توانید به اینترنت رجوع کنید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که انجام فعالیت‌های سنگین بدنی که می‌تواند مفاصل را تحت تاثیر قرار بدهد  برای همیشه ممنوع است.

ماساژ درمانی می‌تواند در برخی موارد سبب تسکین درد شده و یا تاثیرات مثبتی بر روی عضلات شما بگذارد بنابراین می‌توانید از ماساژ درمانی نیز استفاده کنید.

میزان مجاز ویتامین e را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید چرا که اثرات آنتی اکسیدانی فوق العاده و خواص ضد التهابی ویتامین e بر کسی پوشیده نیست.

حداقل ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا مطمئن شوید که استخوان‌های شما برای همیشه سالم خواهد ماند.

  از کلاژن هیدرولیز شده استفاده کنید. نتایج تحقیقات پزشکی نشان داده است که این نوع مکمل‌ها  سبب  کمک به بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود و همچنین سبب می‌شود که غضروف محافظ بهتری داشته باشد.

از مکمل‌های شامل same استفاده کنید که سبب  ترمیم غضروف شده و به درمان  بیماری آرتروز کمک زیادی می‌کند چرا که خواص ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد اگرچه دقت کنید که مصرف   بی‌رویه این مکمل‌ها  ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی و حتی بروز مشکلات حساسیتی شود. 

نکته پایانی اینکه معمولاً برای درد مفاصل در افرادی که کهولت سن دارند استفاده از روش‌های غیر تهاجمی با توصیه پزشک ارجح نسبت به موارد دیگر می‌باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *