سلامت بدن

همه چیز درباره رفلاکس معده – قسمت اول : معرفی

رفلاکس معده چیست و چگونه می‌توان از عوارض ناخواسته رفلاکس معده جلوگیری کرد و بهترین مکمل‌های مورد استفاده برای درمان رفلاکس معده چیست؟

 رفلاکس معده در حقیقت یک نوع از اختلالات گوارشی می‌باشد که در میان معده و مری اتفاق می‌افتد.  در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با عوارض و مسائل مرتبط با رفلا کس معده صحبت کنیم و در ارتباط با عوارضی که در بلند مدت بر اثر رفلاک س معده اتفاق می‌افتد نیز مطالبی ارائه خواهیم کرد بنابراین اگر به این مطلب علاقمند هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

رفلا کس معده معمولا سبب می‌شود که شما احساس سوزش سر دل خود را داشته باشید و یا اتفاقی همچون اسیدی شدن بر اثر سوء هاضمه را احساس کنید. به بیان بهتر اگر غذا پس از ورود به معده شما دریچه انتهای مری بسته نشود اسید موجود در  سیستم گوارش بدن شما از طریق مری به سمت گلوی شما حرکت خواهد کرد و این مشکل در حقیقت همان رفلا کس معده می‌باشد. 

رفلاکس معده

رفلا کس معده در حقیقت با نام‌های دیگری از جمله ریفلاکس نیز شناخته می‌شود و همانطور که گفتیم یک بیماری گوارشی بوده که سبب احساس سوزش در بخش انتهایی قفسه سینه شما نیز خواهد شد. 

معمولا کمتر اتفاق می‌افتد که انسان‌ها در طول زندگی خود حداقل یک بار با ریفلاکس معده مواجه نشده باشند.   علائم رفلا کس معده علائم مختلفی است که در این قسمت از مقاله به  بخشی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

 علائمی همچون دل درد و یا درد در قفسه سینه و یا ترش کردن و یا احساس  بوی بد در دهان  بیانگر  وجود رفلا کس معده   را محتمل می‌کند. طبق تحقیقات و نتایج معتبر پزشکی حدوداً ۲۰ درصد از مردم درگیر عوارض جدی ناشی از رفلاکس معده هستند. در عوارض جدی‌تر رفلاکس معده شما احتمال دارد که با برگشت مواد غذایی از سمت معده خود به سمت دهان و گلو مواجه باشید و نهایتاً برای بلعیدن غذاهای خود با مشکل مواجه شوید. اگر  کودکان زیر یک سال با مشکل رفلاکس معده مواجه شوند شرایط وخیم‌تر خواهد بود و شما باید بلافاصله کودک خود را به متخصص گوارش نشان دهید تا پزشک درمان‌های لازم را برای کودک شما انجام دهد. 

لازم به ذکر است که عوارض رفلاکس معده همواره یکسان نیست و بسته به آن عضو از بدن که تحت تاثیر  اسید ناشی از این بیماری قرار می‌گیرد  متفاوت بوده و در  عوارض  خفیف و یا شدید دسته‌بندی می‌شود. در عوارض شدیدتر رفلاکس معده   می‌توان به مشکلات  حادتر از جمله سرطان اشاره کرد بنابراین همواره باید این بیماری را جدی گرفت و علائم آن را شناسایی کرد. در برخی مواقع سکسکه‌های طولانی و یا گلودرد از نشانه‌های اولیه رفلاکس معده می‌باشد. برخی اوقات بسته به میزان پیشرفت بیماری از داروهای شیمیایی و یا داروهای گیاهی برای کاهش علائم رفلاکس معده و یا جلوگیری از رفلاکس استفاده می‌شود و در مواقعی که پیشرفت بیماری بالا بوده و بدن را درگیر کرده است استفاده از جراحی  عملی است که توسط پزشک انتخاب می‌شود. 

چه نکاتی تشدید کننده علائم بیماری رفلاکس معده هستند؟

 در این قسمت می‌خواهیم نکاتی را بازگو کنیم که توجه به آنها می‌تواند علائم رفلا کس معده را کاهش دهد.  تغذیه ناسالم روزانه و همچنین استفاده از غذاهای غیر سالم سبب می‌شود که به معده آسیب بیشتری وارد شده و شما را درگیر در بیماری رفلا کس معده نماید.  باید دقت کنید که استفاده از یک پزشک متخصص تغذیه خوب می‌تواند رژیم غذایی سالم و مناسبی را برای شما تامین کند که از عوارض و یا ریسک در خطر قرار گرفتن با بیماری رفلا کس معده بکاهد. نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که سیگار کشیدن پس از مصرف غذاهایی که چرب هستند یا داشتن عدم ساعات  خواب مناسب و یا فشارهای روحی و استرس‌ها ی روزانه سبب می‌شود که کم کم زمینه‌های بروز رفلا کس در بدن شما پدیدار شود. 

تشخیص رفلا کس معده معمولاً از طریق آندوسکوپی و یا  برخی تست‌ های آزمایشگاهی و یا حتی عکسبرداری انجام می‌شود و در زمانی که احساس کردید که علائم رفلا کس معده در شما رخ داده است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از تشدید این بیماری جلوگیری کنید. 

شربت آنتی رفلاکس معده باریج

در قسمت دوم مقاله به معرفی داروهای مناسب برای حل مشکل رفلاکس معده می پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *