سلامت بدن

 نقش ویتامین آ در سلامتی بدن چیست ؟

 نقش ویتامین آ  در سلامتی بدن چیست و کمبود آن چه عوارض و تاثیراتی را بر جای می‌گذارد و علایم خشکی چشم و راههای حل این مشکل چیست؟

 در این مقاله می‌خواهیم به نقش ویتامین آ برای سلامتی بدن و همچنین  عوارض کمبود ویتامین آ بپردازیم.   ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد که همین محلول در چربی بودن سبب می‌شود که اگر مصرف خودسرانه و بی‌رویه از این ویتامین را ادامه دهید عوارض جدی برای شما به همراه داشته باشد.  با ما همراه باشید تا نکات جالبی را در ارتباط با نقش ویتامین آ برای بدن بازگو کنیم.

   همانطور که احتمالاً شنیده‌اید در کشورهایی که وضعیت آنها  دچار سوء تغذیه می‌باشد کمبود ویتامین آ زبانزد خاص و عام است. منابع غذایی مختلف سرشار از ویتامین آ وجود دارد و همچنین در صورت نیاز شما می‌توانید از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین آ استفاده کنید و یا غذاهای سالم و مناسب را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

معمولاً ویتامین‌های موجود در غذاهای گیاهی باید به ویتامین آ تبدیل شوند یعنی یک فرایند تبدیل دیگر داخل بدن وجود دارد اما ویتامین‌های موجود در غذاهای جانوری به راحتی به ویتامین آ تبدیل می‌شوند و نیاز به آن تبدیل اضافه را ندارند. ویتامین آ فرم‌های گوناگونی دارد که از آن فرم‌ها می‌توان به رتینول و همچنین رتینوئید اشاره کرد. از فوایدی که ویتامین آ برای بدن شما دارد می‌توان به تقویت سیستم بینایی و همچنین سیستم تناسلی و همچنین مباحث مرتبط با تقویت سیستم ایمنی بدن است. 

 نقش ویتامین آ  در سلامتی بدن چیست ؟

به چه میزان از ویتامین آ برای مصرف روزانه نیازمند هستیم؟

 در این قسمت از مقاله باید اشاره کنیم که اگر تا سن سه سالگی   می‌خواهید کودک شما میزان مورد نیازی از ویتامین A را دریافت کرده باشد باید روزانه چیزی در حدود ۳۰۰ میکروگرم برای آن منابع تولید ویتامینA  در نظر بگیرید. در بزرگسالان این نیاز  تقریباً دو برابر شده و برای خانم‌ها در حدود ۷۵۰ میکروگرم ویتامین A به صورت روزانه مورد نیاز بوده و برای آقایان نیز چیزی در حدود ۸۵۰ میکروگرم ویتامین A  مورد نیاز است. اگر خانم‌ها در دوران بارداری و یا در دوران شیردهی باشند به ترتیب در دوران بارداری باید چیزی در حدود ۷۵۰ میکروگرم روزانه مصرف ویتامین آ داشته باشند و اگر همین اتفاق را برای دوران شیردهی  بخواهیم در نظر بگیریم چیزی در حدود ۱۲۰۰ میکروگرم مصرف روزانه ویتامین A  برای این بانوان باید وجود داشته باشد. 

چه غذاهایی وجود دارند که حاوی ویتامین آ باشند؟

   می‌دانیم که بعضی از آبمیوه‌ها همانند طالبی و انبه و هویج سرشار از ویتامین A  هستند. همچنین می‌توان به جگر و سیب زمینی و شیر و یا پنیر به عنوان منابع دیگری از ویتامین آ اشاره کرد.  بتا کاروتن که در سبزیجات سبز تیره  و یا  غذاهای گیاهی وجود دارد نیز به عنوان منابع ویتامین آ شناخته می‌شوند. 

عوارض ناشی از ویتامین آ  چیست و چگونه متوجه کمبود  ویتامین آ در بدن خود شویم؟

خشکی چشم  اولین و ملموس‌ترین دلیل کمبود ویتامین‌ها در بدن شماست.  در حقیقت عدم وجود منابع کافی از ویتامین آ در بدن شما منجر است به کوری کامل منجر شود. همچنین مسئله مشابه شب کوری را می‌توان به عنوان عارضه دیگر کمبود این ویتامین در بدن شناخت. 

توقف رشد مناسب بدن و یا رشد مناسب کودکان و همچنین  ایجاد عفونت‌های  مکرر در بدن  ممکن است بر اثر کاهش منابع ویتامینA  در بدن روی دهد. در حقیقت مطالعات پزشکی جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین A سبب می‌شود بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار بگیرید. علاوه بر این  اگر به پوست و موی خود علاقمند هستید و می‌خواهید پوست و موی شما عاری از آکنه و دارای شفافیت باشد حتماً مصرف مکمل‌های ویتامین A را جدی بگیرید.

نکته دیگری که باید در اینجا اشاره کنیم این است که ویتامین A معمولاً به صورت خوراکی و یا به صورت تزریقی به افرادی که نیازمند دریافت منابع بیشتر ویتامین‌ها هستند ارائه می‌شود. به طرق مشابه استفاده از میزان بیشتری از ویتامین Aممکن است خطرساز باشد و همانطور که در بخش قبل گفتیم این خطر ممکن است به مرگ منجر شود.  در حقیقت مصرف طولانی مدت مکمل ویتامینA می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع و یا آسیب‌های کبدی شود بنابراین باید به میزان مصرف آن دقت کنیم. تحقیقات زیادی بر روی کودکان و بزرگسالان در رژیم‌های غذایی با میزان مختلفی از ویتامین A انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که افرادی که  میزان مناسبی از ویتامین A را دریافت می‌کنند   نسبت به کسانی که میزان کمتری از ویتامینA را دریافت می‌کنند دارای زندگی بهتر  سالم‌تری هستند. شما توصیه می‌کنیم که با مصرف میوه‌ها در وعده‌های غذایی مختلف در طول روز به میزان کافی به سلامت خود اهمیت بدهید تا دچار کمبود ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامینA نشوید.  همچنین از سوی دیگر باید مجدداً تذکر دهیم که ویتامینA در کبد ذخیره شده و ویتامینی محلول در چربی است بنابراین سعی کنید که از مصرف بی‌رویه آن به شدت پرهیز کنید. 

 نقش ویتامین آ در سلامتی بدن چیست ؟ خشکی چشم

عموماً افرادی که می‌خواهند چربی‌های اضافه خود را حذف کنند و  به دنبال کاهش وزن هستند سعی می‌کنند  مصرف مواد غذایی  مختلف را کاهش دهند و یا به صورت غیر اصولی بر اساس رژیم فعلی آنها دریافت ویتامین‌های مورد نیاز در بدن آنها به شدت  کاهش  یابد بنابراین به شما توصیه می‌کنیم حتماً بر اساس شرایط سنی و زندگی خود به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بتوانید رژیم سالم به همراه دریافت ویتامین‌ها و مکمل‌های مورد نیاز خود بشوید. 

در ادامه این مقاله می‌خواهیم  تعدادی از مکمل‌ها و قرص‌های مناسب برای تامین ویتامین A بدن شما را معرفی کنیم که از کمبود ویتامین A در امان بمانید. 

اولین محصولی که می‌خواهیم در اینجا به شما معرفی کنیم کپسول ویتامین A شرکت  یوروویتال می‌باشد که  تحت لیسانس کشور آلمان و در شرکت حکیمان طب کار  تولید می‌شود.  بسته‌بندی کپسول ویتامین Aشرکت یورو ویتال به صورت ۶۰ عددی بوده  توصیه می‌شود که روزانه یک عدد کپسول را با معده پر مصرف کنید و حتماً از توصیه بیش از اندازه این کپسول پرهیز کنید.  کپسول ویتامینA شرکت یورو ویتال به میزان ۸۰۰ میکروگرم ویتامین A را در داخل هر کپسول خود جای داده است. کپسول ویتامین آ یوروویتال به شما در حفظ سلامت سیستم بینایی و همچنین سلامت پوست و موی شما کمک خواهد کرد. طبق ادعای شرکت سازنده کپسول ویتامینA یورو ویتال به شما  کمک می‌کند تا میزان روزانه  بدن شما به ویتامین A از طریق این سافت ژل مرتفع شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما نیز تقویت شود.

دومین محصولی که می‌خواهیم در آنجا برای تامین نیاز بدن شما به ویتامینA به شما معرفی کنیم ویتامینA و لوتئین شرکت شاریست  که در بسته‌بندی ۳۰ عددی توسط شرکت شاری تولید می‌شود. این قرص حاوی ۲۵۰۰ واحد ویتامین آ در هر قرص خود می‌باشد که به صورت رتینیل استات در داخل قرص قرار گرفته است. میزان و نحوه مصرف این دارو حتماً باید پس از مشورت با پزشک تعیین شود اما به صورت کلی   شما می‌توانید روزانه یک عدد از قرص ویتامین آ و لوئین شاری را مورد استفاده قرار دهید. طبق ادعای شرکت سازنده در صورت اینکه به بیماری‌های کلیوی و یا   نارسایی‌های کلیوی  دچار هستید حتماً باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.  همچنین در راهنمای برگه این محصول اشاره شده که از مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت این دارو اجتناب شود.   همچنین باید دقت کنید که مصرف ویتامین A ممکن است اثر واکسن‌های سرخک را کاهش دهد لذا در صورت اینکه کودک شما دارای نوبت واکسن است حتماً قبل از آن با مراکز درمانی مشورت لازم را انجام دهید. نکته دیگری که در اینجا قابل ذکر است این است که لوتئین در حقیقت در چشمان شما همانند بخش شبکه چشم به وفور یافت می‌شود و به عنوان یک فیلتر کننده نور در محافظت و مراقبت از چشم شما تاثیر بسیار زیادی دارد و همچنین خواص آنتی اکسیدانی لوتئین به شدت بالا بوده و عملکرد مثبتی در مراقبت از چشمان شما بر جای می‌گذارد  لذا این ترکیب در این فرآورده  تاثیر فراوانی در بهبود عملکرد سیستم بینایی شما خواهد گذاشت. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *