سلامت بدن

آنتی بیوتیک چیست و در چه مواردی کاربرد دارد،  مزایا و عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ‌ها کدام است؟

در این مقاله می‌ خواهیم آنتی بیوتیک‌ها را بررسی کنیم سپس در مورد کاربردهای آنتی بیوتیک به اختصار صحبت خواهیم کرد و در انتها نیز در ارتباط با عوارض ناشی از آنتی بیوتیک‌ ها به اختصار مواردی را مطرح خواهیم کرد.

 اگر در مورد استفاده و یا عدم استفاده از آنتی بیوتیک ‌ها و همچنین عوارض آنها دچار شک و تردید هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 آنتی بیوتیک چیست و کابرد آن چیست و در بدن ما چه می ‌کند؟

آنتی بیوتیک‌ها عموماً به داروهایی اطلاق می‌شود که می ‌توانند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده و یا کاهش دهند.  معمولا آنتی بیوتیک ‌ها یک نوع از داروهای قدرتمندی هستند که برای درمان بیماری‌ های مختلف که سرمنشأ آنها یک عامل باکتریایی است مفید می باشد.

د، مزایا و عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ‌ها کدام است؟

آنتی بیوتیک چیست و در چه مواردی کاربرد دارد، مزایا و عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ‌ها کدام است؟

 

 

آنتی بیوتیک‌ها عموماً به داروهایی اطلاق می‌شود که می ‌توانند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده و یا کاهش دهند.  معمولا آنتی بیوتیک ‌ها یک نوع از داروهای قدرتمندی هستند که برای درمان بیماری‌ های مختلف که سرمنشأ آنها یک عامل باکتریایی است مفید می باشد.

آنتی بیوتیک‌ها قادرند برای مقابله با باکتری ‌ها به کار بروند بنابراین هیچ آنتی بیوتیکی نمی‌تواند بیماری ‌هایی که منشا آنها یک عفونت ویروسی است را از بین ببرد و به درمان آن کمک کند. 

اگر آنتی بیوتیک در جای خود و برای مصرف صحیح خود به کار برود سودمند است اگر آنتی بیوتیک ‌ها را اشتباهاً برای بیماری‌های ویروسی تجویز کنیم جان بیمار را در خطر قرار دادیم.  مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک به شدت خطر آفرین بوده و می ‌بایست از آن جلوگیری شود. 

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در ارتباط با مکانیزم آنتی بیوتیک‌ها و عفونت‌های باکتری‌هایی اندکی صحبت کنیم.

گلبول‌های سفید و آنتی بیوتیک‌ها،  آیا ارتباطی در کار است؟

پس از آنکه باکتری ‌ها به بدن شما نفوذ کردند و سیستم ایمنی بدن شما دست به کار شد شروع فرایندی شده‌ ایم که گلبول‌ های سفید خون در بدن شما به باکتری‌هایی که نفوذ کرده‌اند حمله خواهد کرد.  به بیان ساده‌تر اگر سیستم ایمنی شما در مواجهه با عوامل بیماری ‌زا قرار بگیرد اقدام به مقابله به مثل با عوامل نفوذی یا همان باکتری ‌های خارجی می کند.

اگر بدن در شرایطی قرار بگیرد که دیگر نتواند در مقابل عفونت وارد شده و یا میزان باکتری‌ هایی که در بدن قرار گرفته و تکثیر شده‌اند قرار بگیرد آنگاه آنتی بیوتیک یک درمان مفید و یک راهکار عقلانی و علمی برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما خواهد بود.

تاریخچه پیدایش آنتی بیوتیک آیا پنی سیلین اولین آنتی بیوتیک کشف شده بود؟

همانطور که تاکنون قطعاً شنیده اید اولین آنتی بیوتیکی که در بشریت مورد استفاده قرار گرفت آنتی بیوتیک پنی سیلین بود. آنتی بیوتیک‌هایی که بر خانواده پنی سیلین استوار هستند شامل گروهی از آنتی بیوتیک‌ها به اسم آمپی سیلین آموکسیلین و پنی سیلین جی می‌باشند که در درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها در بدن شما استفاده می ‌شود و قطعاً تاکنون از یکی از این خانواده ها برای درمان عفونت های درگیر در بدن خود از آنها  بهره برده‌اید  البته با نظر پزشک !

اگر دارویی بدون نسخه در دسترس بیماران قرار بگیرد آن دارو را به عنوان نسخه او تی سی می‌شناسیم.  باید دقت کنید که آنتی بیوتیک‌ها در سرتاسر دنیا فقط با نسخه رسمی پزشک معتبر در دسترس هستند و به هیچ عنوان قابلیت مصرف خودسرانه برای آنها در نظر گرفته نشده است.

  تمامی آنتی بیوتیک‌ها شیمیایی هستند و آیا آنتی بیوتیک‌های غیر شیمیایی نیز وجود دارند؟

پاسخ این سوال منفی است.  به عنوان مثال چندین آنتی بیوتیک غیر شیمیایی را معرفی می ‌کنیم که بعضاً کاربردهای بسیار وسیعی در طب سنتی و یا در کاربردهای خانگی برای آنها متصور هستیم.  در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا چندین مورد را بررسی کنیم.

اولین آنتی بیوتیکی که در اینجا می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم سیر است.  سیر یک آنتی بیوتیک شگفت انگیز است.  اگر از طب سنتی به یاد داشته باشید در سرتاسر جهان مصرف سیر به عنوان یک درمان قوی و موثر در برابر بسیاری از عفونت‌های شناخته شده بشریت مورد تایید بسیاری از پزشکان و درمانگران می باشد. اگر با عفونت باکتریایی سالمونلا آشنا باشید سیر به شدت به شما کمک می‌کند تا بدن بتواند این عفونت را کنار بگذارد.

دومین آنتی بیوتیک طبیعی که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم معجزه دیگری به نام عسل است.  همانطور که می ‌دانید عسل سال‌ هاست که در طب سنتی و غیر سنتی به عنوان یک درمان کننده عفونت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نه تنها کاربرد عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک برای شما مفید است بلکه عسل در کشورهای مختلف و در حوزه‌های مختلف به منظور بهبود زخم‌ها بهبود سوختگی‌ها و موارد بسیاری از این دست مورد استفاده وسیع پزشکان و محققان قرار دارد.  پس آنتی بیوتیکی به نام عسل ممکن است برای شما بسیار راهگشا بوده و به عنوان یک درمان در منزل مورد استفاده شما قرار بگیرد.

سومین آنتی بیوتیک طبیعی که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت زنجبیل است.  بله درست است زنجبیل یک آنتی بیوتیک طبیعی دیگر است.  تحقیقات معتبر پزشکی نشان می ‌دهد که زنجبیل در درمان بسیاری از عفونت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و اثرات شگفت انگیزی با خود به همراه داشته است. به خاطر داشته باشید که زنجبیل یک معجزه ‌گر دیگر در حوزه مبارزه با عفونت‌هایی است که وارد بدن شما شده‌اند.

آیا برای بدن ما اهمیت دارد که آنتی بیوتیک‌ها را در چه زمانی مصرف کنیم؟

 پاسخ به این سوال بسیار مهم است. اگر می‌خواهیم آنتی بیوتیک را به این هدف مصرف کنیم که عفونت داخل بدن ما درمان شده و از بین برود باید دقت کنید که میزان مشخصی از حجم دارو در زمان مشخص و معین می‌بایست وارد بدن  شده تا به سیستم ایمنی کمک کند تا بتواند به سرعت و با دقت عفونت‌ها را از بین ببرد.  اگر در دستورالعمل راهنمای آنتی بیوتیک‌ها اشاره می‌شود که اگر مصرف یک دوز داروی خود را از خاطر برده‌اید  دوز فراموش شده را بلافاصله مصرف کنید و از ترکیب دو دوز با هم به شدت پرهیز کنید.  بنابراین آنچه اینجا حائز اهمیت است مصرف صحیح و طبق دستور پزشک متخصص در زمان مشخص می باشد. 

یک نکته دیگر که باید به آن اشاره کنیم این است که عامه مردم تصور می‌کند آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند همه عفونت‌ها را از بین ببرند در حالی که این مسئله صحیح نیست و آنتی بیوتیک‌ها تنها قادرند میزان مشخص و انواع مشخصی از عفونت‌ها را از بین ببرند و این مسئله در حالت کلی برای کلیه عفونت‌ها صحیح نمی‌باشد.

در دامه این مقاله می‌خواهیم عوارض مصرف آنتی بیوتیک‌ها را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید. 

اثرات جانبی مصرف انواع آنتی بیوتیک‌ها چیست؟

 چندین مورد از عوارض جانبی که توسط مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای بدن شما ایجاد می‌شود را در ادامه به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد. اگرچه باید به این نکته دقت کنید که ممکن است عوارض خاصی برای شما پیش بیاید و عوارض دیگر برای شما پیش نیاید.

از اثرات جانبی ناخواسته و عوارضی که مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند برای شما ایجاد کند می‌توان به درد در ناحیه سیستم گوارشی و یا ایجاد عفونت‌های قارچی و یا استفراغ و حالت تهوع اشاره کرد.  آنتی بیوتیک‌های پیشرفته‌تر با دوزهای بالاتر می توان به التهابات روده و حساسیت به نور خورشید اشاره کرد. 

آیا می‌توان آنتی بیوتیک خودم را برای بیماری مشابه به دیگران قرض بدهم؟

 همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد به شدت توصیه می‌کنیم که هرگز داروهای خود را حتی برای بیماری مشابه در اختیار افراد دیگر حتی در یک خانواده قرار ندهید. نکته اینجاست که ممکن است داروی شما عوارضی را بر روی بیمار دیگر ایجاد کند که حتی منجر به یک فوریت پزشکی و یا حتی خطر مرگ شود.  بنابراین دور انداختن باقیمانده دوز آنتی بیوتیک یک راه حل مفید به این منظور است که بدانیم هرگز آنتی بیوتیک‌ها را به دیگران قرض ندهیم چون مصرف آنتی بیوتیک نیاز به تجویز یک پزشک متخصص و حاذق در این حوزه دارد. بنابراین برای جمع‌بندی می‌توان گفت که مهمترین نکات در مواجهه با مصرف آنتی بیوتیک‌ها استفاده منظم در بازه زمانی مشخص و اتمام کامل مصرف آنتی بیوتیک به منظور جلوگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *