سلامت بدن

امگا3 چیست و چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

می دانیم که مصرف کافی و صحیح امگا 3 اثرات مفید و قابل توجهی بر سلامت همه انسان ها دارد. اگر بخواهیم  به مهم ترین و حیاتی ترین خواص امگا 3 اشاره کنیم می توان مواردی همچون افزایش میزان اچ دی ال  یا کلسترول خوب، کاهش تری گلیسیرید در خون و یا تنظیم ضربان قلب در بدن، کاهش فشار خون و یا حتی کاهش تجمع پلاکتی سلامت سیستم عصبی و فعالیت مغز خصوصا در افرادی که مبتلا به بیماری هایی همچون ام اس هستند اشاره کرد. از سوی دیگر کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز نیز از اثرات مستقیم توجه به مصرف مناسب و درست امگا3 می باشد که برای داشتن یک زندگی سالم باید به این مهم به خوبی توجه کرد. یکی از مهمترین نکاتی که در جوامع پیشرفته به خوبی از آن حمایت می شود این است که داشتن سطح مناسبی از مصرف امگا 3 به صورت مستقیم باعث افزایش ضریب هوشی در نوزادان  و کودکان می شود. در این مقاله موارد مهم در ارتباط با مصرف امگا3 و باید ها و نبایدهای آن اشاره می کنیم. در بخش بعد نشانه هایی که باید ما را برای کمبود داشتن امگا3 نگران کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

امگا3 چیست و چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

موارد اصلی در ارتباط با نشانه های کمبود امگا ۳ چیست؟ قبل از اینکه به این سوال بپردازیم منابع اساسی و ضروری امگا3 را به اختصار تشریح می کنیم. از منابع اصلی برای تامین امگا3 بدن می توان به انواع ماهی های چرب، روغن بذر کتان و گردو اشاره کنیم که به درستی و قطعیت جزئی از منابع اسیدهای چرب و ضروری مرتبط با امگا 3 در طبیعت هستند. حال می توانیم اشاره کنیم که کمبود امگا ۳ در بدن همانطور که اثرات متفاوت و مختلفی را برجا می گذارد براحتی باعث بروز مشکلات دیگر همانند خشکی پوست، درد مفاصل، شکنندگی موها و بی‌خوابی شده و در این زمان با مراجعه به متخصصین و پزشکان دارای صلاحیت باید از یک مکمل مناسب و خوب امگا3 بهره برد تا این کمبود در بدن جبران شود.

تعریفی دقیق تر از اسیدهای چرب امگا 3

همانطور که می دانیم سه نوع از اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارد که در این بخش این سه نوع را به اختصار بررسی می کنیم. اسید آلفا لینولنیک یا آ ال آ ، مرجع پشتیبان و یا دوکوزاهگزانوئیک اسید و سومین نوع که  ای پی آ یا ایکوزاپنتانوئیک اسید می باشد که در یک نگاه هرکدام از این سه نوع برای بدن ضروری و مهم هستند.

از طرف دیگر توجه به منابع گیاهی اعم از روغن پریلا، روغن کانولا، دانه کتان، روغن کنف، روغن سویا ، روغن گردو، چیا، کلزا ، و توفو بسیار مهم بوده که همگی سرشار از آ آل آ هستند و این منابع در مواردی مزایا و معایب متفاوتی نسبت به مکمل های موجود دارند که توسط پزشک و در موارد خاص خود تجویز خواهد شد. توجه به این نکته لازم است که بدن انسان توانمندی تبدیل آ ال آ  به دی اچ آ و ای پی ای  را دارد علیرغم اینکه قیدهایی در این تبدیل وجود داشته که خارج از بحث مورد نظر ما در این مقاله است.

امگا3 چیست و چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

از طرف دیگر توجه به منابع گیاهی اعم از روغن پریلا، روغن کانولا، دانه کتان، روغن کنف، روغن سویا ، روغن گردو، چیا، کلزا ، و توفو بسیار مهم بوده که همگی سرشار از آ آل آ هستند و این منابع در مواردی مزایا و معایب متفاوتی نسبت به مکمل های موجود دارند که توسط پزشک و در موارد خاص خود تجویز خواهد شد. توجه به این نکته لازم است که بدن انسان توانمندی تبدیل آ ال آ  به دی اچ آ و ای پی ای  را دارد علیرغم اینکه قیدهایی در این تبدیل وجود داشته که خارج از بحث مورد نظر ما در این مقاله است.

 

مهمترین خواص شناخته شده امگا3 چیست؟

امگا ۳ به هر دو فرم طبیعی و یا به فرم مکمل های خوراکی خواص مختلفی دارد که مهمترین این خواص را در ادامه این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد.

 

بهبود مقاومت بدن در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، رشد سلول‌های مغزی و ممانعت از لخته شدن خون، افزایش اعتماد به نفس و پیشگیری از ایجاد و پیشروی سرطان، پیشگیری از پوکی استخوان و خصوصا بسیار مفید برای پیشگیری و حتی در درمان بیماری های کرونری، افزایش محسوس ضریب هوشی در کودکان و شیرخواران، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پیشگیری از بیماری‌های روحی مختلف همچون افسردگی و محافظت از پیر شدن مغز و آسیب رسیدن به سلول های عصبی ، مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی ، بهبود چربی خون، قند خون و مبارزه با چاقی ، پیشگیری از سرطان ، کاهش درد قاعدگی و کمک به سلامت مفاصل و پوست  از مهمترین این موارد هستند. اگرچه تاثیرات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها هم نام برد.

 

نکات مهم مصرف قرص امگا 3 در ارتباط با عملکرد قلب چیست؟

نتایج به دست آمده از بررسی ها و تحقیقات پزشکی مختلف نشان می دهد که تاثیر روغن ماهی یا امگا 3 بر درمان یا جلوگیری از آریتمی قلب که با ریسک بالا همراه و است و ممکن است که حتی به مرگ افراد نیز منجر شود قابل توجه بوده و این نتایج نشان می‌دهد که روغن ماهی در مواردی پس از مصرف سبب تشدید آریتمی قلب در افراد شده است. آریتمی قلبی طبق تعریف استاندارد خود در زمانی رخ می‌دهد که ایمپالس‌های الکتریکی قلب که مسئول تنظیم ضربان قلب هستند نامنظم و دچار اختلال شده و عملکرد خود را به خوبی انجام ندهند. بنابراین حتما استفاده از مشورت پزشکان مجرب و توصیه های دارویی قبل و حین مصرف امگا 3 ضروری به نظر می رسد. پس باید دقت کرد که اگر سابقه بیماری قلبی دارید و یا داروی دیگری در این ارتباط مصرف می کند حتما قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی با پزشک قلب و یا پزشک مخصوص خود مشورت کنید و سپس این نوع مکمل  را مصرف کنید.

مولفه قلب شما از طریق انقباض ماهیچه ای به این ایمپالس‌های الکتریکی واکنش نشان داده و نرون های مخصوص خود را فعال می کند. همانطور که می دانیم انقباض دهلیزی و بطن قلب ابتدا باعث پمپاژ و سپس انتقال خون به سایر نقاط بدن می‌شود. به بیان بهتر در مجموع اگر انقباض دهلیز و بطن در زمان مناسب با یک فرکانس مشخص انجام نگیرد، قلب دیگر قادر به پمپ کردن درست خون در بدن نخواهد بود.

 

نکات مهم مصرف قرص امگا 3 در ارتباط با بیمارانی که از دیابت رنج می برند چیست؟

علاوه بر بیماران قلبی بیماران دیابتی نیز قبل از مصرف هرگونه مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند. به بیان دقیق تر تغييرات در سطح قند خون که خود یکی دیگر از عوارض جانبی امگا 3 بر بدن است، باید در بیماران دیابتی مورد کنترل دقیق قرار گیرد. بنابراین حتما به شما توصیه می کنیم که در صورت ابتلا به هر نوع از بیماری دیابت و حتی در صورت استفاده از گیاهان و هر نوع دارو و یا مکمل‌ دیگر که موجبات تغییر سطوح قند خون را فراهم می کند احتیاط و دقت بیشتری لازم بوده و احساس مشورت بیشتری با پزشک مورد نیاز است. پس برای جمع بندی در صورت استفاده از هر نوع مکمل و یا داروی امگا 3 برای جلوگیری از بروز هر گونه عوارض و مشكل ناخواسته باید مرتبا پس از مشورت پزشک به بررسی قند خون خود نیز بپردازید و سپس مصرف دارو و یا مکمل را ادامه دهید.

 

مهمترین خاصیت مکمل های امگا 3 چیست؟

همانطور که در بخش قبلی عموم خاصیت های امگا 3 و یا روغن ماهی را اشاره کردیم، در این بخش مهمترین خاصیت ها را در سه دسته تجمیع کردیم و به بیان بهتر از مهمترین خاصیت قرص ها و مکمل های مختلف امگا 3 می توان به کاهش چربی خون و کاهش تجمع پلاکت ها و در نهایت به کاهش التهاب و درد و کمک به تقویت سیستم عصبی اشاره کرد.

 

 

مصرف چه میزان از روغن ماهی برای مصرف ضروری و حتی امن است؟

روغن ماهی یا امگا 3 می تواند به فرم های مختلفی همانند کپسول های ژله ای مصرف شود و حتی ممکن است نیاز باشد که در وعده های غذایی روزانه و یا با شکل های متفاوت گنجانده و مصرف شود. باید توجه کرد که میزان مصرف نباید بیش از سه عدد کپسول و یا حتی دوز مشخص به نسبت وزن و سن شما در روز بیشتر باشد که توسط پزشک شما تعیین خواهد شد. توصیه می شود از مصرف خودسرانه و بیش از مقدار مشخص شده امگا 3 پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *